نوسازی اتوبوس های فرسوده در اولویت شهرداری یزد

نوسازی اتوبوس های فرسوده در اولویت شهرداری یزد

روزنامه همشهری یزد؛

 چهارشنبه ۱۳۹۷/۰۵/۰۳

 نوسازی اتوبوس های فرسوده در اولویت شهرداری یزد

سارا گلابگیریان- یزد- خبرنگار همشهری: مدتی است اجرای اولین کریدور بی.آر.تی در شهر یزد خبرساز شده است و مسئولان شهرداری و شورای شهر تقاضای دریافت تسهیلات برای اجرای این خط را به وزارت کشور اعلام کرده‌اند. اما برخی عقیده دارند که قبل از اجرای مدل جدید حمل ونقل، باید برای ساماندهی حمل ونقل فعلی و نوسازی ناوگان اقدام شود.
 
عمر ناوگان حمل ونقل عمومی شهر از جمله تاکسی‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها بالا رفته و استقبال از آنها رو به کاهش است به طوری که در حال حاضر تنها یک چهارم ظرفیت اتوبوس‌های شهر مورد بهره‌برداری است.
 
معاون فنی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد به اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر قبل از اجرای بی.آر.تی تاکید می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه محدودیت ترافیکی در شهر یزد نداریم ،پارکینگ‌های مناسبی که مردم بتوانند وسیله نقلیه را نزدیک به خطوط بی .آر.تی پارک کنند، ایجاد نشده است و تقاضای سفر در حد یک چهارم ظرفیت ناوگان فعلی است، نوسازی ناوگان فعلا ضرورت دارد.
 
«داود زارع» می‌افزاید: حمل ونقل سریع اتوبوسی باید یک تقاضای سفر مناسب داشته باشد به این معنا که روزانه بین هزار تا 2 هزار نفر از آن استفاده کنند این در حالی است که متوسط جابجایی مسافر با ناوگان اتوبوس فعلی شهر، 250 نفر در روز است.
 
وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه فرسودگی ناوگان تاثیر مستقیمی بر کاهش تقاضای سفر داشته است، از این رو به نظر می رسد اولین الزام بحث نوسازی ناوگان است. ایجاد زیرساخت‌های بی.آر.تی هزینه دارد و خرید آن نیز همانند نوسازی ناوگان هزینه دارد.
 
معاون فنی سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری یزد درباره وضعیت ناوگان شهر یزد می‌گوید: در حال حاضر 1501 دستگاه تاکسی، 946 دستگاه مینی بوس و 263 دستگاه اتوبوس در شهر مشغول جابجایی مسافران هستند که 27 دستگاه از اتوبوس‌ها متعلق به شهرهای اطراف مثل ابرکوه، میبد و اردکان  است.
 
وی اعلام می‌کند: میانگین عمر ناوگان تاکسی بیش از 9 سال،  مینی بوس بیش از 27 سال و اتوبوس بیش از  13 سال است.
 
زارع با بیان اینکه سازمان حمل ونقل بار و مسافر در حوزه اتوبوسرانی،  58 خط را پوشش می‌دهد که 15 مسیر آن مربوط به حومه است، می‌گوید: 163 دستگاه از اتوبوس‌ها فعال در شهر متعلق به بخش خصوصی است که ماهی 73 میلیون ریال به ازای هر دستگاه اتوبوس از سازمان دریافت می‌کنند در حالی که هزینه پرداختی برای 163 دستگاه در طول سال سالانه 143 میلیارد ریال است.
 
وی می‌افزاید: این در حالی است که جابجایی مسافر به ازای هر دستگاه تقریبا در سال 97 روزانه 250 نفر است. به این معنی که در حال حاضر با یک چهارم ظرفیت ناوگان کار می‌کنیم اما این هزینه‌ها را باید پرداخت کنیم.
 
زارع اظهار می‌کند: درآمد ناشی از جابجایی مسافر در طول سال تقریبا 58 میلیارد ریال است. اما مبلغ پرداختی  143 میلیارد ریال است و این مابه التفاوت را شهرداری پرداخت می‌کند تا مسیرها را حمایت کنیم.
 
وی با بیان اینکه سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری یزد در حال حاضر مسیرهای حومه از جمله شاهدیه، حمیدیا، محدآباد، دهنو و ملاباشی با حمایت شهرداری یزد سرویس می‌دهد، می‌افزاید: برای مثال درآمد سازمان از جابجایی مسافر در مسیر محمدآباد در سال 96، 950 میلیون ریال بوده است و اما 17 میلیارد ریال برای این مسیر از سوی سازمان پرداخت شده است.
 
زارع بیان می‌کند: این در حالی است که نرخ کرایه مسیرهای حومه نسبت به درون شهری بیشتر است. هزینه جابجایی در مسیرهای داخل شهر با کارت 390 تومان و بدون کارت 500 تومان است. برای مسیرهایی که از مینی بوس استفاده می شود و مسیرهای دولت اباد به حسین آباد ریسمانی، شهرک ابوالفضل، حسین آباد ومحمدآباد، شاهدیه و نصرت آباد، روستای شحنه نرخ کرایه 800 تومان با کارت و بدون کارت هزار تومان است.
 
وی می‌افزاید: نرخ کرایه مسیرهای شهرک صنعتی، ملاباشی، خودیک، اسدآباد، زارچ، رضوانشهر 1050 با کارت و 1500 بدون کارت است به این ترتیب می‌توان گفت که در مسیرهای حومه شهر به جز حمیدیا که نرخ کرایه نسبتا نزدیک به واقعیت است باز هم درآمد مکفی نداریم.
 
معاون فنی سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری یزد به نبود سیستم تهویه مطبوع در اتوبوس‌های شهر اعم از سیستم سرمایش و گرمایش مناسب اشاره می‌کند و می‌افزاید: تنها 43 دستگاه از 163 دستگاه اتوبوس بخش  خصوصی کولردار است.  در سیستم گرمایش هم مشکل داریم چرا که تا اتوبوس‌های مدل 84 سیستم گرمایش معمولی است و گرم شدن اتوبوس ساعت‌ها طول می‌کشد.
 
معاون فنی سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری یزد همچنین به فرسودگی ناوگان تاکسی اشاره می‌کند و می‌افزاید: درآمد تاکسی‌های شهر به دلیل فرسودگی و نبود تقاضای سفر کم است و بیشتر تاکسی به صورت دربستی کار می کنند و تاکسی خطی یا گردشی تعریف نشده است.
 
وی می‌افزاید: از طرفی استقبال از خودروهای نو و کلاسیک کمتر است. بسیاری از رانندگان تاکسی با توجه به درآمد کم و عدم توان در بازپرداخت تسهیلات قادر به خرید نبودند. از سویی نیز سامانه تاکسی برای ثبت نام تاکسی‌های فرسوده بسته است و هنوز تاکسی نو به کسانی که ثبت نام کردند، تحویل نشده است.
 
این مسئول می‌گوید: این در حالی است که با نوسازی ناوگان تاکسیرانی، می‌توان برخی از خطوط که تقاضای سفر در آنها روزانه کمتر از 150 نفر است را به جای اتوبوس، با تاکسی پوشش داد.
 
زارع بر ضرورت توجه به نوسازی ناوگان در اسرع وقت تاکید می‌کند و توضیح می‌دهد: تا چند سال گذشته سهمیه 5/82 درصد کمک دولت برای خرید اتوبوس برقرار بود به این ترتیب قیمت خرید اتوبوس در سال 91 برای شهرداری 32 میلیون تومان بود اما الان قیمت هر دستگاه مینی بوس 300 میلیون تومان و قیمت هر دستگاه اتوبوس بالای 700 میلیون تومان است.
 
وی می‌افزاید: به این ترتیب اگر این اقدامات به موازات هم اجرا شود می‌توانیم مدل حمل و نقل بی.آر.تی را در شهر ایجاد کنیم. هدف ایجاد حمل ونقل عمومی مناسب، درخور و شایسته مردم یزد است تا آنها نیز حداکثر استفاده را از حمل ونقل عمومی ببرند.
 
وی می‌گوید: با توجه به بحث تقاضای سفر در شهر لازم است که مدل های مختلف حمل ونقل عمومی از جمله تاکسی، مینی بوس، میدل باس، و اتوبوس اجرا شود و سپس به خطوط بی.آر.تی وقتی تقاضای سفر به حد مطلوب رسید، وارد شویم.
 
زارع می‌افزاید: برای اجرای یک کریدور از خطوط بی.آر.تی در شهر یزد 15 دستگاه اتوبوس نیاز است که هزینه خرید آن 12 میلیارد تومان است تا اتوبوس در فواصل زمانی نزدیک به 5 دقیقه از خط عبور کند و این هزینه به استثنای هزینه‌هایی است که برای ایجاد زیرساخت‌ها باید پرداخت شود.
 
وی اظهار می‌کند: با این اوصاف ایجاد خطوط بی .آر.تی می‌تواند در برنامه‌های آتی شهرداری قرار بگیرد. ابتدا باید نوسازی ناوگان را انجام دهیم و تقاضای سفر را به حد مناسب برسانیم و زیرساخت هایی که نیاز است در کنار بی.آر.تی قرار بگیرد را فراهم کنیم.
 
روابط عمومی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد