مرضیه حصاری: فرسودگی بیش‌از ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تا پایان‌ ۱۴۰۰؛

مرضیه حصاری: فرسودگی بیش‌از ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تا پایان‌ ۱۴۰۰؛

 مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ ، ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده می شود گفـت:نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در دولت پیگیری می شود و مجری آن وزارت صنعت است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرضیه حصاری با بیان اینکه تفاهم نامه جدیدی با پست بانک به منظور نوسازی ناوگان تاکسیرانی منعقد کرده‌ایم، اظهار کرد:طی این تفاهم نامه مقرر شد ۱۳ هزار تسهیلات برای نوسازی تاکسی و ون در اختیار رانندگان قرار داده و در حال رایزنی با تولیدکنندگان خودرو هستیم که درصدی از سود تسهیلات را با شرکت خودرو ساز کاهش دهیم. از طرفی قرار است تعداد تسهیلات نیز افزایش یابد.
وی ادامه داد: نوسازی ۴ هزار تاکسی فرسوده که به دلیل توقف طرح در سال گذشته معطل شده بود نیز از هفته‌های گذشته آغاز شد و در طرح‌های جدید نیز تلاش می‌شود تا وابستگی به گمرک کم شود و طرح‌ها معطل پرداخت معوقات نشوند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه صحبت‌هایش به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز اشاره کرد و گفت: مجری طرح نوسازی ناوگان اتوبوسرانی وزارت صنعت بوده و مصوبات هیات وزیران و شورای اقتصاد نیز در این زمینه اخذ شده است. شهرداری‌ها هم قراردادهایی در زمینه نوسازی ناوگان منعقد کرده‌اند و امیدواریم این طرح ها با جدیت پیگیر شوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۶ هزار اتوبوس فرسوده و ۱۱۰ هزار تاکسی فرسوده در کل کشور داریم گفت:پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۰ ، ۱۹ هزار اتوبوس فرسوده داشته باشیم. یعنی در حال حاضر ۲۴ هزار اتوبوس داریم که تا آخر ۱۴۰۰ حدود ۸۰ درصد آن به سن فرسودگی می رسند. البته در طرح نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۰ این تعداد اتوبوس فرسوده نیز نوسازی شوند.
به گفته وی، شهرداری‌ها موظفند براساس اعتباراتی که شورای شهر اختصاص می‌دهد اقدامات لازم را انجام دهند.اما متاسفانه در بعضی شهرها اولویت با حمل ونقل عمومی نیست و بیشتر به زیرساخت‌ها یا ساخت معابر و تقاطع‌ها توجه می شود. همچنین نگاه شهرها به کمک‌های دولتی نیز باید اصلاح شود و شهرداری‌ها هم بایستی کمک کنند زیرا دولت صرفا متولی نوسازی ناوگان نیست.
حصاری با بیان اینکه در مصوبه شورای اقتصاد ۱۰.۸ میلیارد دلار در سه سال برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و نوسازی ۲۲۰ هزار ناوگان تجاری شامل اتوبوس ،مینی بوس، کامیونت، کشنده و کامیون دیده شده است، اظهار کرد: شهرداری برخی شهرها به نوسازی ناوگان پرداخته‌اند اما شهرهای کوچک چشم به دولت دارند، البته اوضاع مالی شهرداری ها خوب نیست که البته بحث تعیین اولویت شهرداری ها نیز مطرح است و این امر همت شورای شهر و شهرداری‌ها را می‌طلبد و بایستی در این راستا همسو باشند.
انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه علم و صنعت؛
 فیلتر دوده باید براساس موتور و کارکرد طراحی شود.
وی در پاسخ به این سوال که طرح نصب فیلتر دوده بر اتوبوس‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار کرد: نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها در دستور کار دولت است و ما نیز به عنوان دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا نیز شرکت کردیم و پیگیر آن هستیم اما در خصوص روش اجرایی آن اختلافاتی وجود دارد. از طرفی شهرداری تهران ۳ سال پیش نصب فیلتر دوده را آغاز کرده است که در حال پایش نتایج آن هستیم. زیرا استفاده از فیلتر دوده بدون بهره‌گیری از سامانه پایشی فایده ندارد و وقتی فیلتری بر روی اتوبوس نصب می شود باید مرتبا دمای موتور اتوبوس بررسی شود تا آسیبی به موتور نرسد. به همین سبب قصد داریم نتایج اقدامات شهرداری را بررسی کنیم تا مشکلات را استخراج کرده وهزینه‌ها را کاهش دهیم.
مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اعلام این خبر که تفاهم‌نامه ای را با دانشگاه علم و صنعت در این راستا منعقد کردیم گفت:به منظور بهره گیری از تجربیات اساتید دانشگاهی در موضوع نصب فیلتر دوده تفاهم نامه‌ای را با آنها امضاء کردیم تا از بهترین روش برای نصب فیلتر دوده استفاده کنیم. در حقیقت قصد داریم با استفاده از نتایج هزینه را کم و عمر فیلتر دوده را افزایش دهیم. زیرا فیلتر دوده باید براساس موتور و کارکرد طراحی شود.
منبع؛سایت اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور
 روابط عمومی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد