مرتضی ضامنی: افزوده شدن ۴۰ هزار دستگاه تاكسی فرسوده به طرح نوسازی

مرتضی ضامنی: افزوده شدن ۴۰ هزار دستگاه تاكسی فرسوده به طرح نوسازی

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: تنها مشکلی که در زمینه نرخ کرایه وجود دارد مربوط به مسکوکات و پول خُرد است که در برخی موارد موجب بروز اختلافاتی میان تاکسیران و مسافر می‌شود و در این زمینه به شورای شهر‌ها و فرمانداری توصیه می‌شود برای پیشگیری از بروز چنین اختلافاتی و کاهش تخلفات رانندگان بخاطر اخذ کرایه بیش از نرخ مصوب، نرخ کرایه‌ای که مصوب می‌شود نرخی باشد که پول خُرد نداشته باشد.
 
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، در خصوص آخرین وضعیت تاکسی‌های فرسوده گفت: طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از ابتدای سال ۹۵ آغاز شد و تاکنون ۷۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه از تاکسی‌های فرسوده از رده خارج شدند و حدود ۶۱ هزار و ۳۵۰ دستگاه تاکسی جایگزین به متقاضیان طرح تحویل شده است.
مرتضی ضامنی افزود: مابه التفاوت تعداد ۷۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه تا ۶۱ هزار و ۳۵۰ دستگاه تاکسی فرسوده، افرادی هستند که فرآیند اسقاط بدون جایگزین را طی کرده اند یعنی تاکسی فرسوده خود را تحویل دادند و لیکن دیگر تمایلی به فعالیت در حوزه تاکسیرانی نداشتند و بهای تاکسی فرسوده خود را دریافت کردند و از سازمان تاکسیرانی شهری کشور خارج شدند.
وی ادامه داد: برنامه ریزی‌های امسال اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور بر این مبنا است که ۴۰ هزار دستگاه تاکسی دیگر از تاکسی‌های فرسوده را در طرح نوسازی قرار دهد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور افزود: برای تحقق نوسازی ۴۰ هزار دستگاه تاکسی دیگر، اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با دو شرکت خودروساز ایران خودرو و سایپا وارد مذاکره شد البته طرح نوسازی از اواخر بهمن ماه سال گذشته به دلیل برخی بدهی‌های گمرک بابت اسقاط خودرو‌های فرسوده به شرکت خودروسازی مربوط متوقف شد چرا که تعداد ناوگان فرسوده با اعتبار مورد نیاز متناسب نیست و تعداد فرسودگی بسیار بالاتر از اعتباراتی است که به این طرح تخصیص یافته و شرکت خودروسازی برهمین مبنا اعلام کرده بود تا زمانی که بدهی وصول نشود، نمی‌تواند روند تحویل تاکسی‌های جایگزین را ادامه دهد؛ خوشبختانه این مشکل در حال رفع شدن است و به زودی روند نوسازی از سرگرفته خواهد شد.
ضامنی با اشاره به افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال جاری بیان داشت: افزایش نرخ کرایه بر اساس نرخ تورم در همه شهر‌های کشور صورت گرفته و در هر شهر با تایید شورا و فرمانداری نرخ کرایه افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: تنها مشکلی که در زمینه نرخ کرایه وجود دارد مربوط به مسکوکات و پول خُرد است که در برخی موارد موجب بروز اختلافاتی میان تاکسیران و مسافر می‌شود و در این زمینه به شورای شهر‌ها و فرمانداری توصیه می‌شود برای پیشگیری از بروز چنین اختلافاتی و کاهش تخلفات رانندگان بخاطر اخذ کرایه بیش از نرخ مصوب، نرخ کرایه‌ای که مصوب می‌شود نرخی باشد که پول خُرد نداشته باشد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در پایان تاکید کرد: رانندگان موظفند هر مبلغی که تحت عنوان کرایه به تصویب شورای هر شهر رسیده را دریافت کنند و اخذ کرایه بیشتر از این نرخ خلاف قوانین است و مسافران در صورت مشاهده چنین تخلفاتی از سوی رانندگان می‌توانند شکایت خود را به شهرداری استان‌های مربوط اطلاع دهند تا در چارچوب مقررات با راننده متخلف برخورد شود.
منبع؛سایت اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور
 روابط عمومی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد