شهردار یزد: ناوگان یزد تا سال جدید نوسازی می شود.

شهردار یزد: ناوگان یزد تا سال جدید نوسازی می شود.

همشهری یزد مورخ چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه ۱۳۹۷؛
 
اتوبوس های ‌یزد نفس تازه می کنند؛
 
شهردار یزد: ناوگان یزد تا سال جدید نوسازی می‌شود.
 
اجرای خط بی.آر.تی امسال آغاز می شود و ناوگان شهری به میزان قابل توجهی جوان خواهد شد.
 
سارا گلابگیریان- یزد- خبرنگار همشهری: ناوگان حمل و نقل فرسوده دلیل اصلی استقبال نکردن یزدی‌ها از حمل و نقل عمومی، افزایش خودروهای تک سرنشین و در نتیجه افزایش ترافیک شهر یزد است.
 
شهروندان یزدی از اینکه در این گرمای هوا مجبور باشند با اتوبوس‌های بدون سیستم سرمایشی در شهر تردد کنند، راضی نیستند از این رو اغلب ترجیح می‌دهند یا با خودروی شخصی یا با آژانس مسیر را به سمت مقصد طی کنند.
 
این ناوگان دیگر برای جابجایی مسافران رمق ندارد و وقت آن رسیده است که برای نوسازی آن اقدامی‌صورت گیرد. هر چند این روزها اعتبارات محدود است و قیمت اتوبوس نیز سر به فلک کشیده است.
 
نارضایتی شهروندان از ناوگان فرسوده
یکی از شهروندان یزدی در این باره می‌گوید: زمان سفر با وسایل حمل ونقل عمومی‌شهر یزد به دلیل فرسودگی بسیار طولانی است و بسیاری از مواقع اتوبوس در بین مسیر خراب می‌شود و مسافران مجبورند اتوبوس را ترک کنند.
 
«رضا ملانوری» ادامه می‌دهد: مسافران اتوبوس‌ها عمدتا از اقشار کم درآمد هستند وگرنه هر کس دستش به دهانش می‌رسد اصلا با وسایل حمل ونقل عمومی‌سفر نمی‌کند.
 
این شهروند می‌افزاید: نتیجه آن این است که اتوبوس‌ها همواره با اندک مسافر به جز در مسیرهای مرکز شهر، در حال تردد هستند و روز به روز از تعداد مسافران آنها کاسته می‌شود.
 
وی اضافه می‌کند: وقتی مسافرمی‌تواند یک مسیر را با سرعت بیشتر و با آرامش طی کند چه لزومی‌دارد که این زمان را با نشستن در اتوبوس‌های فرسوده و بدون سیستم تهویه در سرما و گرما طی کند.
 
نامناسب بودن ناوگان برای گردشگران
یکی از فعالان گردشگری استان هم به ناوگان نامناسب حمل ونقل شهری اشاره می‌کند و می‌افزاید: زمانی که گردشگران وارد شهر می‌شوند، انتظار دارند که بهترین وسایل حمل ونقل عمومی‌در شهر جهانی یزد برای جابجایی مسافران به کار گرفته شود اما هرگز این گونه نیست.
 
«حمیده مرادی» ادامه می‌دهد: بسیاری از گردشگران از تاکسی و اتوبوس‌های فرسوده تعجب می‌کنند و به همین دلیل مجبورند از خودروهای شخصی که در مسیر گردشگران قرار می‌گیرند، استفاده کنند که هم از نظر امنیتی  و هم اجتماعی مشکلات بسیار دارد.
 
وی می‌افزاید: بسیاری از تورهای گردشگری که در شهر تردد می‌کنند، مجبورند با ون‌های کرایه مسیرهای کوتاه را طی کنند در حالی که اگر ناوگان حمل ونقل عمومی‌مناسب بود، دیگر نیازی به اضافه کردن خودروهای جدید به ترافیک نبود.
 
ضرورت نوسازی ناوگان قبل از اجرای بی.آر.تی
یکی دیگر از شهروندان یزدی اما به اجرای بی.آر.تی در شهر گلایه می‌کند و می‌افزاید: مسئولان شهر اول بهتر است که اتوبوس‌های فرسوده را نوسازی کنند بعد نسبت به خرید اتوبوس‌های گران بی.آر.تی اقدام کنند.
 
«وحید رضایی» ادامه می‌دهد: تا زمانی که ناوگان حمل ونقل فرسوده است مردم رغبتی به استفاده از آن ندارند و تا زمانی که ناوگان نوسازی نشود، نمی‌تواند از اتوبوس‌های تندرو که مسیرهای خاصی را طی می‌کنند، پشتیبانی کند.
 
وی بر ضرورت تفکر قبل از اجرای بی.آر.تی تاکید می‌کند و می‌افزاید: می‌توان با هزینه ای که برای اجرای بی.آر.تی در نظر گرفته شده است، بخش قابل توجهی از اتوبوس‌های شهر را نوسازی کرد و سپس به فکر حمل ونقل مدرن افتاد.
 
نیاز بافت تاریخی به ناوگان ویژه
یکی دیگر از شهروندان یزدی بر ضرورت استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی‌مناسب ویژه بافت تاریخی جهانی یزد تاکید می‌کند و می‌افزاید: گردشگرانی که در بافت تاریخی تردد می‌کنند، انتظار دارند خودروهای مناسب بافت را مشاهده کنند و باید جلوی تردد اتوبوس‌های سنگین و عریض را در بافت تاریخی گرفت.
 
«شیرین حسن‌پور» ادامه می‌دهد: ورود و خروج به بافت تاریخی باید با خودروهای عمومی‌ویژه بافت انجام شود تا هم آرامش بافت را به هم نزند و هم متناسب با ساختار بافت تاریخی به ویژه کوچه‌های باریک آن باشد.
 
دشواری‌های نوسازی ناوگان
شهردار یزد از اهتمام شهرداری به ویژه حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری برای حل مشکل فرسودگی ناوگان حمل ونقل عمومی‌شهر در یک بازه زمانی میان مدت خبر می‌دهد و می‌افزاید: سال آینده خبرهای خوشی در حوزه نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی‌شهر اعلام خواهد شد.
 
«مهدی جمالی نژاد» ادامه می‌دهد: هر چند شرایط اقتصاد کشور سخت و خرید ناوگان جدید بسیار دشوار است و دولت به تعهدات خودش در تامین اعتبار خریداری ناوگان حمل و نقل جدید عمل نکرده و نمی‌کند، اما همه همت گذاشتیم، راهکارهایی پیدا کنیم که ناوگان را جوان کنیم و مردم از حمل ونقل عمومی‌استفاده بهینه کنند.
 
وی اضافه می‌کند: این عزم و اراده را داریم و تا سال آینده اقداماتی درباره ساماندهی ایستگاه‌های اتوبووس و مناسب سازی ناوگان در دست اجرا است و اجرای خط بی.آر.تی هم امسال شروع می‌شود به این ترتیب سال آینده ناوگان به میزان قابل توجهی جوان خواهد شد.
 
وی ادامه می‌دهد: اتوبوس فوق العاده گران شده است دنبالیم که بهترین نوع اتوبوس اسکانیا را برای شهر یزد بخریم اما این نیازمند اعتبار و صرف زمان است.
 
جمالی نژاد با تائید اینکه بسیاری از اتوبوس‌های شهر سیستم سرمایش و گرمایش ندارد، بر اهتمام شهرداری به بهبود این شرایط تاکید می‌کند.
 
شهردار یزد درباره اجرای مدل حمل ونقل اتوبوس‌های سریع در شهر می‌گوید: 3 خط برای اجرای اتوبوس‌های تندرو در شهر پیش بینی شده است که خط سوم امسال شروع می‌شود و برای خرید اتوبوس هم اقدام خواهیم کرد. خرید همین اتوبوس‌های بی.آر.تی نقش موثری در نوسازی ناوگان دارد.
 
اهمیت حمل ونقل گردشگری
شهردار یزد درباره ناوگان حمل ونقل گردشگری نیز می‌گوید: اگر حمل و نقل عمومی‌شهر جوان، سریع و پویا شود برای گردشگران هم خوب است، در حال حاضر اتوبوس‌ها نه تنها در شان گردشگران بلکه در شان مردم یزد هم نیست.
 
«مهدی جمالی‌نژاد» همچنین از تدبیر شهرداری برای رونق حمل ونقل عمومی‌در بافت تاریخی خبر می‌دهد و می‌افزاید: شهرداری حتی برای همه مسیرهای کم عرض در منطقه تاریخی هم تدبیر کرده است به نحوی که هم ساکنان بافت و هم گردشگران در رفاه باشند.
 
ضرورت اجرای مدل‌های جدید حمل ونقل در شهر یزد
محمدیاسین دهقان- یزد- خبرنگار همشهری: ضعف ناوگان حمل ونقل عمومی‌این روزها به یکی از چالش‌های اصلی شهر تبدیل شده و بارها و بارها از سوی مسئولان مورد بررسی قرار گرفته است.
 
بسیاری خواستار توجه ویژه مدیران شهری به نوسازی ناوگان و مناسب سازی مسیرها هستند و برخی نیز عقیده دارند که شهروندان یزدی با ناوگان عمومی‌قهر کرده‌اند و باید با ترفندهایی از جمله مناسب سازی، آنها رابا حمل ونقل عمومی‌آشتی داد.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد بر ضرورت اجرای مدل‌های جدید حمل ونقل عمومی‌در شهر تاکید می‌کند و می‌افزاید: باید از ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، استفاده شود. نوسازی ناوگان در کنار توجه به اجرای خطوط بی.آر.تی می‌تواند در کنار هم دنبال شود و لازم است که حمل ونقل جدید را در شهر تجربه کنیم.
 
«محسن صادقیان» با تاکید بر اینکه اجرای بی.آر.تی، ناوگان جدیدی را  وارد سیستم حمل ونقل عمومی‌شهر خواهد کرد، می‌گوید: خطوط بی.آر.تی از محل اعتبار اتوبوس‌های پرسرعت که در ردیف‌های اعتباری کشور وجود دارد، تامین اعتبار خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه با اجرای بی.آر.تی اتوبوس جدید با سرعت بالا وارد ناوگان حمل ونقل عمومی‌شهر می‌شود، اظهار می‌کند: خطوط مناسبی برای اجرای بی.آر.تی طراحی شده است.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با تاکید بر اینکه تغییرات باید از یک جا شروع شود، ادامه می‌دهد: در حال حاضر ظرفیتی در قانون بودجه برای اجرای حمل و نقل‌های سریع وجود دارد و یزد در کمترین زمان در زمره 8 استانی قرار گرفت که از این تسهیلات بهره مند می‌شود و 100 میلیارد تومان اوراريال مشارکت خریداری شده است.
 
صادقیان اظهار می‌کند: شهروندان یزدی در حال حاضر استقبال چندانی از حمل ونقل عمومی‌ندارند از این رو اتوبوس‌های شهر عمدتا خالی از مسافر هستند.
 
وی با بیان اینکه این وضعیت علل مختلفی دارد، می‌افزاید: بخشی از آن متوجه افزایش خودروهای شخصی است اما بخش دوم به این دلیل است که ناوگان حمل و نقل عمومی‌شهر خدمات خوبی را به مردم ارائه نمی‌کند.
 
وی با تاکید بر اینکه شهر پویا باید از لحاظ پایداری و صرفه جویی در مصرف انرژی به روز باشد،ادامه می‌دهد: اتوبوس‌های کهنه، قدیمی‌و بدون سیستم گرمایشی و سرمایشی،دلیل اصلی ارائه نشدن خدمات خوب به مسافران است.
 
صادقیان با اشاره به توجه ویژه شهرداری و شورای شهر به این مهم، می‌افزاید: الان سند جامع حمل ونقل عمومی‌شهر تدوین شده است و شهر دارای طرح جامع است و در این طرح تمام موارد و مدهای مختلف حمل ونقل پیشنهاد شده است. یکی از موارد مورد نظر اجرای خطوط بی.آر.تی بود.
 
وی اعلام می‌کند: مشاور خاص برای این موضوع انتخاب شده تا اولویت‌های اجرای طرح در نظر گرفته شود. سعی شده است که مسیری که هم جذابیت و هم مسافر بیشتری دارد، برای شروع بی.آر.تی در نظر گرفته شود.
 
روابط عمومی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد