روزنامه همشهری یزد شنبه 24 آذر ماه؛ اتوبوس های تازه نفس در راه یزد؛

روزنامه همشهری یزد شنبه 24 آذر ماه؛ اتوبوس های تازه نفس در راه یزد؛

سارا گلابگیریان- یزد- خبرنگار همشهری: ناوگان حمل و نقل عمومی‌یزد به دلیل فرسودگی چندان مورد استقبال شهروندان نیست از این رو سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری یزد در تلاش برای نوسازی و بهسازی این ناوگان برای پوشش مناسب شهر، کاهش زمان سفر و ارائه خدمات مطلوب در طول سفر است.

حمل ونقل عمومی‌یکی از آیتم‌های مهم برای شهر یزد است که باید از الان برای آن چاره اندیشی کرد. اگر به همین منوال به تعداد خودروهایی که در معابر شهر تردد می‌کنند، اضافه شود، چیزی نخواهد گذشت که خیابا‌ن‌ها دیگر جای سوزن انداختن ندارند و باید محدودیت های ترافیکی بسیاری را در آنها اعمال کرد.

در حال حاضر یزدی‌هاتمایل چندانی به جابجایی با اتوبوس های شهری ندارند. این شیوه زندگی دلایل مختلفی دارد اما قطعا یکی از دلایل آن فرسودگی ناوگان و طولانی بودن زمان سفر است. با این وجود تلاش برای نوسازی ناوگان و جایگزین کردن نوع ناوگان متناسب با شرایط معابر و نیاز شهروندان، راهگشای این مشکل است.

ضرورت نوسازی ناوگان از دیدگاه شهروندان

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به آلودگی اتوبوس های فرسوده در شهر یزد می‌گوید: نوسازی ناوگان باید با جدیت در دستور کار مسئولان قرار گیرد چرا که اتوبوس های فرسوده فعلی هم هوا را آلوده می‌کنند و هم به دلیل طولانی شدن زمان سفر، تقاضای برای سفر با آنها بسیار کاهش یافته است.

«مرضیه مرادی نسب» ادامه می‌دهد: این اتوبوس های فرسوده دیگر برای جابجایی مسافر در شهر یزد مناسب نیستند و جز ایجاد ترافیک در خیابان های کم عرض شهر، منفعتی ندارند در حالی که می‌توان با تصمیم گیری درست، با نظم بخشیدن به تردد اتوبوس‌هاو جایگزین کردن وسایل حمل ونقل کوچکتر از جمله ون و مینی بوس بسیاری از مشکلات ترافیکی را از بین برد.

وی می‌افزاید: بخش قابل توجهی از ترافیک خیابان های پرترافیک مرکز شهر از جمله خیابان امام خمینی، خیابان فرخی یزدی و خیابان کاشانی به دلیل تردد اتوبوس‌هاناشی از تردد اتوبوس هایی که با کمترین تعداد مسافر تردد می‌کنند و اگر وسایل حمل ونقل عمومی‌کوچکتر برای این خطوط در نظر گرفته شود هم هزینه‌هاکاهش می‌یابد و هم ترافیک بهتر خواهد شد.

این شهروند می‌گوید: مینی بوس به جای اتوبوس می‌تواند حمل ونقل عمومی‌بسیاری از خیابان های شهر را پوشش دهد اما این کار در مرحله اول نیازمند زیرساخت مناسب و در مرحله دوم نیازمند فرهنگسازی است. قطعا با این اقدامات هم از میزان آلودگی هوا کاسته می‌شود و هم مسافران به دلیل تسریع در سفر، تمایل بیشتری به ناوگان حمل ونقل عمومی‌خواهند داشت.

کوتاه کردن زمان سفر با اتوبوس در شهر

یکی دیگر از شهروندان یزدی بر ضرورت بهسازی ناوگان حمل ونقل عمومی‌شهر تاکید می‌کند و می‌افزاید: بسیاری از شهروندان یزدی به دلیل فرسودگی ناوگان و طولانی بودن زمان سفر حاضر نیستند از اتوبوس‌هااستفاده کنند در حالی که اگر اتوبوس های نو یا مینی بوس هایی که سرعت حرکت بالاتری دارند، به کار گرفته شوند، تمایل مردم به استفاده از حمل ونقل عمومی‌شهر افزایش خواهد یافت.

«محسن حاجی رضایی» می‌گوید:  ناوگان حمل ونقل عمومی‌شهر باید نوسازی شود تا مردم علاقمند باشند مسیرهای مختلف را با ناوگان طی کنند نه اینکه روز به روز به تعداد خودروهای شخصی که خیابان های شهر را طی می‌کنند، اضافه شود.

وی تاکید می‌کند: با این اوصاف آینده ترافیک شهر یزد چیزی دورتر از پایتخت نخواهد بود و باید از الان برای آینده برنامه ریزی کرد تا مشکلات بیش از این پیش نیاید.

این شهروند اضافه می‌کند: خیابان های مرکز شهر یزد دیگر تحمل ترافیک سنگین به ویژه تردد اتوبوس های فرسوده دودزا را ندارد و باید ناوگان تازه نفس و جدید جایگزین ناوگان فرسوده فعلی شود و حتی نوع ناوگان نیز با توجه به تقاضا و وضعیت معابر تغییر کند. به نظر می‌رسد معابر یزد دیگر تحمل تردد اتوبوس های بزرگ با ایجاد ترافیک سنگین را ندارند.

خرید 12 دستگاه اتوبوس و 15 دستگاه مینی بوس برای یزد

رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری یزد از تلاش برای نوسازی و بهسازی ناوگان حمل ونقل عمومی‌شهر یزد خبر می‌دهد و می‌گوید: در این راستا 12 دستگاه اتوبوس جدید برای شهر خریداری شده و 15 دستگاه مینی بوس شامل یک دستگاه مینی بوس ویژه معلولان در شرف خریداری است.

«محمدرضا شفیعی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر 263 دستگاه اتوبوس و 3 دستگاه مینی بوس در شهر یزد وجود دارد که از تعداد اتوبوس‌هاتنها 168 دستگاه در حال بهره برداری است.

وی می‌افزاید: متوسط عمر ناوگان حمل ونقل عمومی‌شهر 14 سال است که با اضافه شدن ناوگان جدید متوسط عمر ناوگان به کمتر از 12 سال خواهد رسید و اقدام موثری برای نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی‌شهر محسوب می‌شود.

رئیس سازمان حمل ونقل بار و سمافر شهرداری یزد همچنین از بازسازی اتوبوس‌های فرسوده و دیزلی کردن 17 دستگاه اتوبوس گازسوز برای کاهش هزینه‌هاخبر می‌دهد و می‌افزاید: تاکنون یک دستگاه اتوبوس گازسوز با هزنیه 170 میلیون تومانی دیزلی شده است اما با توجه به افزایش قیمت‌ها هزینه دیزلی کردن بقیه اتوبوس‌ها چندین برابر شده است.

وی می‌گوید: نوسانات بازارارز تاثیر بسزایی در افزایش نرخ بهسازی و نوسازی ناوگان دارد. قیمت خرید هر دستگاه اتوبوس نو در شهریور ماه نزدیک به700 میلیون تومان بود و همین اتوبوس در حال حاضر نزدیک به یک ونیم میلیارد تومان قیمت دارد.

شفیعی درباره تخصیص اعتبار ویژه برای تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی‌شهر از سوی وزارت کشور می‌گوید: شهرداری‌ها در گذشته از یاراانه دولتی برخوردار بودند و این موضوع دوباره در مجلس شورای اسلامی‌پیگیری شده است تا از این اعتبار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی‌شهر استفاده شود.

ضرورت اعمال محدودیت های ترافیکی

رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری یزد بر ضرورت اعمال محدودیت های ترافیکی در معابر کم عرض مرکز شهر یزد تاکید می‌کند و می‌افزاید: مشاور طرح جامع ترافیک در حال بررسی راهکارهای قابل اجرا است و نتیجه این طرح 4 ماه آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

«محمدرضا شفیعی» ادامه می‌دهد: باید نسبت به محدودیت ترافیکی باید در شهر فرهنگسازی شود. برای مثال باید مسیرخیابان آیت الله کاشانی یک طرفه شده و مسیرهای جایزگین برای آن در نظر گرفته شود.