روزنامه همشهری یزد دوشنبه 28 خرداد ماه 97؛ فرسودگی 80 درصدی ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد

روزنامه همشهری یزد دوشنبه 28 خرداد ماه 97؛ فرسودگی 80 درصدی ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد

روابط عمومی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد به نقل از خبر گزاری ایسنا چاپ روزنامه همشهری یزد مورخ 29 خرداد 1397 گزارش می دهد؛

فرسودگی ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد

 

رییس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد با بیان این که از سال 91 تاکنون دولت کمکی به طرح نوسازی حمل و نقل عمومی نکرده است، گفت: ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد فرسوده است.

به گزارش ایسنا «محمدرضا شفیعی» با اشاره به این‌که ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد ۲۳۶ دستگاه اتوبوس فعال درون‌شهری دارد، اظهار کرد: ۸۰ درصد ناوگان اتوبوس‌رانی شهر یزد فرسوده است .

وی با بیان این‌که اتوبوس‌های مدل ۷۵ و ۸۰ دیگر پاسخگوی نیاز شهری نیست، افزود: در سال ۹۴ تنها 5 دستگاه و در سال ۹۵ نیز 5 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی یزد افزوده ‌شده که تأثیر محسوسی در فرآیند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری یزد نداشته است .

رییس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد، گفت: ناوگان اتوبوس‌رانی یزد نیازمند نوسازی است و هزینه این مهم باید توسط سه ضلع دولت، شهرداری و مردم تأمین شود.

شفیعی تصریح کرد: اکنون موضوع خرید و نوسازی اتوبوس‌ها در دستور کار قرار دارد اما برای خرید هر دستگاه اتوبوس جهت نوسازی نزدیک به ۸۷۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که تأمین این اعتبار بسیار مشکل است .

این مسئول عنوان کرد: در سال‌های گذشته مثلا در ابتدای سال ۹۱ یک اتوبوس ۱۸۲ میلیون تومان قیمت داشت که ۸۲/۵ درصد آن را دولت پرداخت می نمود و  ۱۷/۵ درصد مابقی آن  به مبلغ تقریبا ۳۲ میلیون تومان را بهره‌بردار پرداخت می‌کرد؛ اما در حال حاضر قیمت اتوبوس به ۸۷۰ میلیون رسیده و کسی زیر بار خرید چنین اتوبوس‌هایی نمی‌رود .

وی با بیان این‌که در حال حاضر همچنان موضوع اعتبار برای خرید اتوبوس‌های نو وجود ندارد، گفت: ۱۷ دستگاه اتوبوس مدل ۸۶ متعلق به سازمان حمل‌ونقل شهرداری به دلیل گازسوز بودن و هزینه‌های سرسام‌آور آن در شهر تردد نداشته و در انتظار تبدیل به دیزلی هستند .

رییس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد افزود: از این تعداد یکی از اتوبوس‌ها به کارخانه فرستاده‌شده تا به دیزلی تبدیل شود که پس از عید فطر با تغییراتی در بدنه، صندلی‌ها و کولر دار شدن به عنوان پایلوت در شهر به حرکت درمی‌آید .

 

۳۵ درصد از تاکسی‌های یزد فرسوده‌اند

 

شفیعی بابیان این‌که حدود ۳۵ درصد تاکسی‌های یزد نیز فرسوده‌اند، اظهار کرد: خودرو برلیانس از طرف اتحادیه تاکسیرانی تائید و با یکی از مؤسسات تفاهم شد که با وام 2 درصد و بازپرداخت دوساله فرآیند نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی یزد در مرحله اول با ۱۱۶ دستگاه خودرو برلیانس آغاز شود .

رییس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد افزود: سامانه‌ای برای خریداری خودروهای فرسوده در نظر گرفته‌شده است که باوجود پیگیری‌ها هنوز باز نشده و همین موضوع روند نوسازی حمل‌ونقل استان را با مشکل مواجه کرده است .

این مسئول با اشاره به اینکه پایانه‌های فرودگاه، راه‌آهن و غدیر اصل کار سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد است، بیان کرد: از خودروهای نوسازی شده بیشتر در این پایانه‌ها استفاده می‌شود. وی افزود: ۵۴ دستگاه از ۲۳۶ دستگاه اتوبوس شهر یزد کولر دار هستند که اعلام شد همه کولرها تعمیر و در ماه مبارک رمضان و در تابستان روشن باشد .

وی ادامه داد: نزدیک به ۳۰ تا ۵۰ میلیون هزینه کولر است و پیگیر هستیم اتوبوس‌های که کولر ندارند، حتماً کولر دار شوند همچنین هیات‌مدیره سازمان پیگیر است که اتوبوس‌های فرسوده را از رده خارج کند .

شفیعی یکی از معضلات مهم ترافیک را اصلاح خطوط دانست و تصریح کرد: برای اصلاح خطوط با شهردار صحبت شده است تا ۴۰ دستگاه میدل‌باس خریداری شود و پیگیر خرید این ۴۰ دستگاه هستیم .

رییس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد اضافه کرد: 1401 دستگاه مینی‌بوس، هزار و ۸۷ دستگاه تاکسی گردشی، 2344 دستگاه تاکسی خصوصی، 1400 دستگاه سرویس مدارس، 2680 دستگاه کامیون و کامیونت، ۱۸۰ وانت‌بار و ۲۳۶ دستگاه اتوبوس در شهر تردد دارند .

 شفیعی با اشاره به این‌که کمتر ۱۵ درصد مردم از این ناوگان استفاده می‌کنند، عنوان کرد: استفاده از ناوگان حمل‌ونقل در زمان مدارس و دانشگاه‌ها بیشتر و در تابستان و ماه مبارک رمضان کمتر است .

 

 در نظر گرفتن 3 مسیر برای اجرای طرح BRT در یزد

 

این مقام مسئول با اشاره به طرح بی‌آرتی در یزد نیز گفت: 3 مسیر که مسیر اول آن از میدان شهید آقابابایی به‌طرف میدان شهدای محراب، خیابان کاشانی، میدان شهید بهشتی، خیابان شهید رجایی به‌طرف دروازه قرآن، مسیر دوم از طرف میدان شهید آقابابایی، میدان شهدای محراب، بلوار دانشجو، بلوار شهید پاک‌نژاد به‌طرف دروازه قرآن و مسیر شماره 3 از طرف پایانه غدیر، بلوار ۱۷ شهریور، بلوار ۲۲ بهمن، خیابان شهید نواب صفوی، بلوار صابر یزدی به‌طرف پایانه امام خمینی (ره) در نظر گرفته‌شده است .

 وی گفت: فقط یک مسیر نزدیک به ۷ تا ۸ دستگاه اتوبوس بی‌آرتی لازم دارد و هزینه‌های سنگینی را نیز در پی دارد که در این رابطه شهردار و شورای شهر در حال پیگیری این طرح هستند و باید مسیر این خطوط آزاد و با خریداری اتوبوس این کار انجام شود .

رییس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد بابیان این‌که این طرح به مصوبه شورای شهر برمی‌گردد و بودجه و این طرح زیرمجموعه معاونت زیربنایی شهرداری است، خاطرنشان کرد: اجراشدن این طرح با سازمان حمل‌ونقل است و شهروندان می‌توانند شکایات خود را با شماره ۱۸۸۹ در میان بگذارند و هرگونه مشکلی باشد، در جلسه کمیته انضباطی بررسی و صد درصد آن مشکل رفع می‌شود .

روابط عمومی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد