تاريخچه سازمان اتوبوسرانی:

سازمان اتوبوسرانی در سال ۱۳۵۵ تأسيس وكار خودرابا ۱۰ دستگاه اتوبوس بنز در ۵ مسير آغاز نمود.اساسنامه اين سازمان در سال ۱۳۶۷ در حاليكه با ۲۲ دستگاه اتوبوس، ۱۴ مسير راسرويس دهي مي نمود به تصويب وزارت كشور رسيد. اتوبوس خط واحد شهر یزد و حومه ۲۵۶ دستگاه است که ۷۵٪ خصوصی است. بلیت الکترونیک اتوبوسرانی درونشهری از سال ۱۳۹۱ در یزد راه‌اندازی شده است. اتوبوسرانی یزد و حومه ادعا می‌کند یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای نصب ۷۰ ایستگاه در سطح شهر هزینه نموده است.  بعضی از ایستگاه‌های اتوبوس در یزد مکانیزه هستند. میدان اطلسی (پایانه اطلسی)، خیابان شهید آیت الله کاشانی (جنب سینما ایران) و ابتدای خیابان شهید آیت الله طالقانی (ایستگاه دانشگاه) از جمله مکان‌هایی هستند که ایستگاه‌های مکانیزه در آن جا ساخته شد

 

تاریخچه سازمان مـدیریت و نظـارت بر تاکـسیرانی شـهر یزد:

سـازمانی اسـت وابـسته بـه شـهرداري یزدکـه داراي شخـصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی و اداري است و مطابق با مفاد مواد این اساسنامه و آیـین نامـه هـاي مـصوب طبـق اصول بازرگانی اداره می شود. سازمان براساس ماده 84 قانون شهرداري و بند15 ماده71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراي اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/3/1 تاسیس میگردد.

اولین تاکسی درسال 1333 به شهر یزد آورده می شود و طی یکسال اول تعداد آن به هفت دستگاه رسید.

نوع ماشینهاي بکارگرفته شده در آن زمان عبارتنداز: آستین ساخت آمریکا، مسکُوِج ساخت روسیه، پابـه دار سـاخت روسیه، فوردساخت آلمان و هیلمندساخت انگلستان باتوجه به مصوبه مورخ 1372/5/20 مجلس محترم شوراي اسلامی توسط هیئت محترم وزیـران آیـین نامـه اجرایـی قانون تمرکز امور تاکسیرانی زیر نظر شهرداري ها و براساس ماده 84 شهرداریها و در تاریخ 1374/8/10تهیه و تنظیم و به تصویب رسید  و در همـین راسـتا اساسـنامه سـازمان در تـاریخ 1375/3/22 تهیـه و تنظـیم و بـه تـصویب رسید. نهایتاً سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی رسما کارخود را از تاریخ 1376/10/2 آغازنمود.

 

تاریخچه سازمان پایانه ها:

جمعيت شهرستان يزد براساس نتايج سال 1385 سرشماري نفوس ومسكن276/526 نفرمي باشد. شهرداري يزد قبل از سال1370 در زميني به مساحت حدود 50000  مترمربع در كنارايستگاه راه آهن ونزديك ميدان امام حسين(ع) بنائي احداث و گاراژهاي مسافربري سطح شهرراجمع آوري وترمينال مسافربري در سال 1370 آغاز به كار نمود .

    از سال ها پيش باتوجه به شلوغي مسير تردد اتوبوسها، افزايش جمعيت، احداث وگسترش دانشگاه ها، احداث كارخانه‌ها، احداث جاده جديد ترانزيتي و... مسئولين استان برآن شدند تا در مكاني مناسب تر اقدام به طراحي واحداث پايانه‌اي در خور استان بنمايند . لذا به همين منظور در زميني به مساحت 57 هكتار حد فاصل جاده شهرك صنعتي و جاده ترانزيتي و بلوار شهيد دهقان كه متعلق به سازمان مسكن وشهرسازي بود طي مراحل قانوني تملك، و در تاريخ 25/1/77 عمليات عمراني پايانه آغاز شد و در تاريخ 15/10/1388 با تعطيلي پايانه قديم ،خدمات دهي به مردم در پايانه جديد آغاز شد. زير بنا پايانه بزرگ حدود 14000 مترمربع شامل ساختمان، حيات مركزي و رواق‌هامي باشد كه هزينه حدود 100،000،000،000ريال است  كه توسط شهرداري  يزد ساخته شده است. 12 هكتار فضاي جنگلي، 2 هكتار فضاي سبز تزئيني، 17 مركز تجاري عرضه سوغات وتنقلات، مطبوعات، ميوه فروشي، اسباب بازي فروشي، محصولات فرهنگي وخدماتي، رستوران بزرگ ومجهز، نمازخانه بزرگ، پاسگاه نيروي انتظامي، كافي نت، كافي شاپ، 16 دفتر فروش بليط باامكانات كافي وبه روز به مساحت هركدام  350مترمربع در سه طبقه، محل استراحت رانندگان(يك واحد 80مترمربعي)، اتاق مديريت مشرف به سالن انتظار مسافر، شركت وگيشه فروش بليط، سرويس هاي بهداشتي متعدد(64 چشمه )، تعداد128 سكوي سوار شدن مسافر،  پاركينگ خودروهاي سبك به تعداد300 واحد  (200 واحد مسقف و100 واحد بدون سقف )،  سيستم تهويه مطبوع، ساختمان اداري مناسب، سالن عمومي بسيار مناسب به مساحت 1500مترمربع، 35000مترمربع كف فرش و 50000 مترمربع آسفالت و... مجهز می باشد.